Bermula
pada tahun 1965, apabila 3 orang guru yang mendapat latihan di England kembali
berkhidmat di Malaysia. Sehingga 1968, seramai 9 orang guru telah mendapat
latihan di luar negara. Program pendidikan pemulihan di Malaysia bermula
sebagai ‘Pilot Projek’ di sembilan buah sekolah rendah di seluruh Malaysia.
Projek ini telah bermula di awal tahun 1967 dan berakhir pada tahun 1970.
Pendidikan Pemulihan sangat diperlukan bagi membantu kanak-kanak yang
menghadapi masalah pembelajaran.
Pendidikan
Pemulihan telah disediakan di kebanyakan sekolah termasuk Sekolah Jenis Kebangsaan
Cina. Hal ini demikian adalah untuk membantu murid menguasai kemahiran asas
membaca, menulis dan mengira (3M). Tanpa bantuan, mereka akan gagal dalam membina
keyakinan diri untuk belajar dan mereka juga akan tercicir daripada sistem
persekolahan sejak awal lagi.
Pada
permulaannya, Pendidikan Pemulihan tidak banyak disediakan di Sekolah Jenis Kebangsaan
Cina dan hanya disediakan di beberapa sekolah sahaja. Kemudahan di kelas
pemulihan tidak lengkap dan kelasnya tidak dihiasi dengan cantik seperti
menampal huruf-huruf yang berwarna-warni. Guru yang berperanan untuk mengajar
murid-murid pemulihan juga tidak berprofesional kerana kebanyakan guru tidak
mengambil subjek Pendidikan Pemulihan sebagai major mereka di Institut
Pendidikan Guru dan mereka disuruhkan untuk mengajar subjek Pendidikan
Pemulihan. Guru-guru tersebut tidak mengetahui strategi yang sesuai untuk
mengajar murid-murid dan tidak memahami ciri-ciri bagi murid serta konsep
pendidikan pemulihan. Pada masa itu, pihak kerajaan tidak mengambil berat
kepada murid-murid yang tidak boleh menguasai 3M. Mereka tidak menyedarkan
murid-murid tersebut akan memberi kesan kepada negara kita. Sekiranya guru-guru
mendidik murid-murid pemulihan dengan sabar dan menggunakan strategi yang
sesuai, murid-murid yang mengalami masalah akan berjaya dan boleh menjadi modal
insan yang seimbang serta memberi sumbangan kepada negara.
Pihak
kerajaan ingin memastikan semua murid menguasai kemahiran asas kecuali murid
berkeperluan khas. Dengan ini, mereka mula membuka kelas Pendidikan Pemulihan
di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina. Sekarang kebanykan Sekolah Jenis Kebangsaan
Cina mempunyai kelas pemulihan. Kebanyakan murid-murid yang berbangsa Cina
mengalami masalah tersebut kerana orang Cina lebih lemah dalam bahasa Melayu dan
perlu masuk kelas pemulihan dengan segera supaya boleh memasuki ke kelas biasa
secepat mungkin. Murid-murid dapat meneruskan pembelajaran di kelas biasa
selepas mereka telah dipulihkan dalam bahasa atau subjek yang lemah. Keyakinan
diri dan bersikap positif di dalam diri murid yang lemah dapat dibina terhadap
pembelajaran mereka.
Guru
yang mengajar Pendidikan Pemulihan di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina juga
menjadi lebih baik dan profesional. Pihak kerajaan telah membuka kelas yang
lebih banyak bagi kursus Pendidikan Pemulihan di Institut Pendidikan Guru untuk
melahirkan guru yang berkualiti. Pihak sekolah juga mengambil berat terhadap
ciri-ciri guru yang perlu mengajar Pendidikan Pemulihan. Kebanyakan guru yang
mengajar Pendidikan Pemulihan di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina telah
menunjukkan minat terhadap kerjaya mereka. Mereka berpengetahuan tinggi tentang
pendidikan pemulihan. Mereka telah bersedia mempelbagaikan kaedah pengajaran
yang stereotaip. Mereka dapat membentuk soalan-soalan diagnostik yang baik dan
sesuai serta dapat menganalisis hasil ujian diagnostik dengan tepat dan
mengkategorikan pelajar. Guru yang mempelajari Pendidikan Pemulihan, mereka
boleh melaksanakan program pengajaran pemulihan dengan berkesan dan mempunyai
daya kreativiti yang tinggi.
Kemudahan
yang disediakan dalam bilik pendidikan pemulihan juga amat baik dan lengkap.
LCD juga ada disediakan di kebanyakan sekolah yang mempunyai kelas Pendidikan Pemulihan.
Pengajaran dan Pembelajaran yang kreatif amat penting kepada murid-murid
pemulihan. Dengan ini, guru menggunakan LCD supaya boleh menunjukkan tayangan
yang berkaitan dengan topik yang perlu diajar kepada murid dan dapat menarik
perhatian murid-murid. Dinding juga akan dicatkan dengan cat yang
berwarna-warni dan menampal huruf-huruf serta gambar-gambar supaya keadaan di
bilik pendidikan pemulihan adalah harmoni. Murid-murid akan berasa selasa
apabila mereka boleh belajar dalam keadaan yang selesa. Tegasnya, ini akan menarik
perhatian mereka semasa P&P dan membantu mereka dalam perkembangan bahasa
mereka.
Pelaksanaan program Pendidikan Pemulihan
di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina semakin berkembang. Hal ini akan membantu
mengatasi masalah pembelajaran dalam kemahiran-kemahiran tertentu. Semua pihak
harus bekerjasama dan mengambil berat tentang perkara ini supaya dapat membentuk
modal insan yang seimbang dan dapat memperkembangan negara kita.
No comments:
Post a Comment