Program Pendidikan Pemulihan Khas mula diberi perhatian
oleh pihak Kementerian Pelajaran Malaysia setelah Laporan Murad 1972 melaporkan
terdapat 25% murid-murid sekolah rendah tercicir dan tidak menguasai kemahiran
3M, iaitu membaca, menulis dan mengira. Kursus dalam perkhidmatan diperkenalkan
di mana guru-guru yang berminat dalam bidang pendidikan pemulihan ini dihantar
mengikuti kursus 14 minggu dan Kursus Sijil Perguruan Khas selama satu tahun
bermula pada tahun 1990an.
Laporan akhbar Berita Harian keluaran 27 November 2007
menyatakan kira-kira 100,000 murid Tahun Satu tidak dapat menguasai 3M sudah
tentu mengejutkan. Jumlah ini mewakili 23 peratus daripada jumlah keseluruhan
murid Tahun Satu. Hal ini telah menunjukkan kebanyakan murid-murid menghadapi
masalah dalam 3M dan kerajaan hendaklah mengambil tindakan dengan segeranya
untuk mengatasi masalah ini. Masalah ini akan menjejaskan pembangunan negara
pada masa depan kerana generasi muda merupakan harapan negara. Jadi,
murid-murid hendaklah menguasai kemahiran asas dan mewujudkan guru yang
berprofesional.
Laporan ini menggusarkan kita tentang kadar keciciran
bakal berlaku pada peringkat peperiksaan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR).
Berdasarkan keadaan ini Kementerian Pelajaran Malaysia telah mengambil
inisiatif menganjurkan Kursus Perguruan Lepas Ijazah (KPLI) secara sepenuh
masa, Latihan Perguruan Berasaskan Sekolah (LPBS) secara kursus dalam cuti dan
diikuti Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan bermula pada bulan Januari tahun
2009.
Program Pendidikan Pemulihan Khas dilaksanakan di dalam
kelas khas secara ‘withdrawal’. Program
ini dikelolakan oleh guru yang menerima latihan khas dan mempunyai sijil,
diploma atau ijazah dalam pendidikan pemulihan khas. Murid-murid yang
ditempatkan dalam kelas khas ini adalah murid yang ditarik dari kelas biasa
yang telah mengikuti program pemulihan dalam kelas biasa. Murid yang akan
ditempatkan di kelas khas ini perlu mengikuti prosedur tertentu setelah
dicalonkan sebelum berjaya diterima mengikuti pendidikan pemulihan khas.
Sistem ‘withdrawal’
yang diamalkan menuntut guru-guru pendidikan pemulihan khas melaksanakan
pengajaran dan pembelajaran dengan rajin, tekun, bertenaga. Guru-guru akan
menggunakan bahan bantu mengajar yang menarik dan sesuai untuk membantu murid-murid
menguasai kemahiran 3M. Bahan bantu mengajar ini akan berasaskan model
pengajaran tertentu sehingga murid-murid yang berada di kelas pemulihan khas
mampu menguasai kemahiran-kemahiran yang gagal dikuasai di kelas biasa. Selepas
berjaya menguasai kemahiran 3M, murid-murid akan ditempatkan semula di kelas
biasa.
Murid-murid yang terpilih ini akan menghadiri kelas
pemulihan khas pada waktu tertentu untuk mengikuti pengajaran dan pembelajaran
berkaitan pemulihan Bahasa Melayu (membaca dan menulis) dan Matematik
(mengira). Hal ini demikian kerana kelas pemulihan akan mengutamakan mata
pelajaran Bahasa Melayu dan Matematik untuk membantu murid menguasai kemahiran
membaca, menulis dan mengira. Pada waktu mata pelajaran lain, murid-murid ini
akan mengikuti pengajaran dan pembelajaran di kelas biasa.
Dalam dunia moden ini, tidak dapat mengenal huruf akan
menyekat kemajuan, tidak boleh mengira akan mengganggu perjalanan kehidupan
sehari-hari dan tidak pandai menulis bererti tidak mempunyai satu kemahiran
asas untuk membatang dan menurunkan sesuatu kepada lambang yang telah diterima
oleh masyarakat sebagai bukti kebolehan dalam hidup zaman moden ini. Sekiranya
berlaku kegagalan dalam kalangan murid-murid terhadap satu atau beberapa
kemahiran, mereka tidak dapat meneruskan pelajaran dan masyarakat akan
menganggap mereka sebagai mundur. Ini tidak wajar berlaku dalam proses
pendidikan yang sebenar.
Mengesan dan memulihkan masalah pembelajaran harus
dilakukan dari semasa ke semasa untuk memastikan masalah yang dihadapi dalam
Tahun Satu tidak berulang dalam Tahun Dua dan tahun-tahun seterusnya. Masalah
pembelajaran murid-murid itu haruslah diselesaikan dari awal dan tidak boleh
ditangguhkan kemudian. Aktiviti pemulihan yang dilaksanakan akan membantu
mereka menghadapi proses pengajaran dan pembelajaran seterusnya.
Program Pemulihan Khas disediakan untuk membantu murid
menguasai kemahiran-kemahiran asas 3M yang belum dapat dikuasai dalam tempoh
masa yang ditetapkan. Setelah mengikut program ini dalam jangka masa yang ditentukan
murid boleh menguasai kemahiran asas 3M, meneruskan pembelajaran di kelas
biasa, menambah sikap keyakinan diri dan sikap positif terhadap pembelajaran.
No comments:
Post a Comment