Program pemulihan dijalankan secara terancang dengan
adanya peringkat-peringkat. Pencalonan murid merupakan asas dalam pendidikan
pemulihan dan pencalonan murid merupakan peringkat pertama dalam melaksanakan
program pemulihan. Pencalonan murid untuk mengikuti program pemulihan khas
boleh dilakukan oleh guru kelas, guru besar dan ibu bapa atau penjaga. Guru
kelas boleh mencalonkan murid-murid untuk mengikuti kelas berdasarkan
pencapaian murid dalam kemahiran asas, iaitu menulis, membaca dan mengira,
hasil kerja murid dalam kelas atau keputusan ujian yang diikuti seperti ujian
bulanan, semester atau ujian setiap kemahiran. Guru besar boleh mencadangkan
murid-murid berdasarkan penelitian kad-kad laporan murid dan pemerhatian secara
am sama ada di sekolah atau di luar sekolah. Malah, ibu bapa atau penjaga boleh
mencalonkan anak-anak mereka berdasarkan masalah pembelajaran anak mereka.
Peringkat
kedua ialah pengumpulan maklumat, butir-butir individu dan prestasi murid akan
dapat menolong guru pemulihan memahami murid yang dicalonkan. Ini membolehkan
guru pemulihan membuat keputusan sama ada murid itu akan mengikuti program
pemulihan ataupun tidak. Rekod peribadi akan membantu guru pemulihan mengetahui
tentang beberapa aspek penting seperti kesihatan dan taraf sosio-ekonomi murid.
Peringkat
ketiga pula merupakan proses saringan. Proses ujian saringan ialah satu
instrumen pengukuran yang menyeluruh terhadap kekuatan dan kelemahan dalam
penguasaan kemahiran-kemahiran asas oleh murid secara individu untuk dicalonkan
bagi mengikuti Program Pemulihan Khas. Ujian ini dapat mengesan murid-murid
yang lemah dan memerlukan bantuan pemulihan khas. Bahan atau topik dalam Ujian
Saringan merangkumi hanya kerja-kerja yang telah diajar oleh guru kelas
sehingga masa saringan diberikan. Oleh sebab itu, senarai kemahiran yang diuji
hendaklah ditentukan dan direkodkan dalam Jadual Penentuan Ujian. Ujian ini
boleh dijalankan apabila pencalonan diterima. Selain itu, ujian akan direkodkan
dalam Borang Rekod Ujian untuk difailkan. Murid yang dicalonkan ke dalam kelas
Pemulihan Khas adalah berdasarkan beberapa faktor, antaranya ialah skor yang
lemah, jenis masalah yang dihadapi oleh murid dan ruang yang ada untuk Kelas
Pemulihan Khas.
Peringkat
keempat ialah ujian diagnostik. Ujian diagnostik ialah ujian yang terpenting
dalam Program Pendidikan Pemulihan Khas. Ujian ini digunakan untuk membantu
guru pemulihan khas mengesan daerah-daerah kelemahan dan kekuatan yang dihadapi
oleh setiap murid. Ujian ini dibentuk bukan untuk menilai peringkat pencapaian
tetapi untuk mengesan masalah-masalah yang dialami ketika belajar dan mengenal
pasti punca kegagalan murid dalam menguasai sesuatu kemahiran. Keputusan
analisa ujian diagnostik akan menunjukkan daerah-daerah kelemahan dan
daerah-daerah kekuatan seseorang murid dalam menguasai sesuatu kemahiran.
Analisa kesalahan ujian tersebut dapat membantu guru merancang satu program
pengajaran yang khusus kepada seseorang individu atau kepada satu kumpulan
dengan lebih tepat dan sistematik.
Peringkat
yang terakhir ialah peringkat susulan. Pada peringkat ini, murid-murid
pemulihan yang dapat menguasai kemahiran dan telah dipulihkan akan menjalankan
kerja susulan yang dijalankan oleh guru kelas biasa dengan bantuan dan kerjasama
dari guru pemulihan. Guru kelas, guru mata pelajaran dan guru pemulihan perlu
berkerjasama bagi mengukuhkan kemahiran yang telah dikuasai oleh murid
tersebut. Murid pemulihan yang telah berjaya menguasai kemahiran akan
ditempatkan semula ke kelas biasa untuk mengikuti proses pembelajaran
seterusnya. Mereka akan sentiasa dipantau oleh guru pemulihan ketika berada di
kelas biasa. Hal ini demikian adalah untuk melihat sejauh mana perkembangan
pelajar tersebut. Jika terdapat masalah terhadap murid tersebut, maka guru
pemulihan akan bertindak segera untuk menyelesaikannya.
Kesimpulannya,
program pemulihan dilaksanakan dengan berstrategi supaya program ini berjalan
secara berkesan. Strategi yang diaplikasikan adalah secara berperingkat dan sistematik.
Permulaan bagi strategi melaksanakan program pemulihan ialah dimulakan dengan
pencalonan, seterusnya ujian saringan, ujian diagnostik, tindakan susulan
adalah stratergi terakhir setelah pengajaran berjaya dilaksanakan untuk
memastikan murid yang terlibat terus mengikuti pembelajaran harian.
No comments:
Post a Comment