Menurut Kamus Dewan,
perkataan “pulih” bermaksud “kembali seperti biasa”, “sembuh” atau “baik
semula”. Maksud perkataan “pulih” di sini bukanlah sembuh daripada sakit tetapi
sebenarnya dihubungkan dengan kanak-kanak yang mengalami kesulitan
pembelajaran. Pengajaran pemulihan biasanya berkaitan dengan usaha untuk
membaiki sesuatu kekurangan atau membetulkan sesuatu yang tidak betul.
Pendidikan pemulihan merupakan satu proses pengajaran dan
pembelajaran yang memberi keutamaan kepada masalah murid dan langkah-langkah
yang wajar seharusnya diambil untuk mengenal pasti dan memulihkannya. Program
pemulihan juga akan memberi perhatian kepada sikap murid-murid yang negatif dan
tingkah laku yang kurang baik yang akan menjejaskan pembelajaran dan
pembentukan sikap yang baik.
Terdapat kebanyakan pendapat telah dikemukakan mengenai
pendidikan pemulihan. Mengikut pendapat-pendapat tersebut pendidikan pemulihan
adalah bertujuan untuk mengatasi masalah kelemahan yang dialami oleh guru dan
murid dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
Menurut Mat Nor Husin dan Jais Sahok 1990, konsep
pendidikan pemulihan khas ialah pendidikan yang diberikan kepada murid-murid
yang gagal di peringkat bilik darjah kerana tidak menerima isi pelajaran
seperti pencapaian rakan sebaya mereka yang tidak bermasalah. Bersandarkan
kepada pendapat tersebut pendidikan pemulihan khas dapat dirumuskan sebagai
satu perkhidmatan yang diadakan khusus untuk murid–murid yang menghadapi
kesulitan pembelajaran khususnya dalam menguasai satu-satu kemahiran asas
seperti membaca, menulis dan mengira yang merupakan fokus utama dalam “Kurikulum
Baru Sekolah Rendah” .
Koh Boh Boon (1982:2) menyatakan bahawa pendidikan
pemulihan kalau diteliti secara lebih terbatas dan lebih khusus sifatnya kerana
ia bertujuan membaiki kelemahan pembelajaran. Ia melibatkan murid-murid lambat,
iaitu mereka yang lembap atau lambat mencapai pembelajaran berbanding dengan
kanak-kanak yang lain. Pencapaian pembelajaran murid-murid ini biasanya di
bawah tahap pencapaian yang sepatutnya. W.K. Brennan (1974) menyebut
murid-murid seperti ini sebagai:
“...pupils who are unable to coope with the school works considered normal
for their age group but whose failures cannot be explained by the presence of
any handicapping conditions.”
No comments:
Post a Comment